אקנה כל מה שחשוב לדעת

מהי תופעת אקנה?

אקנה מְכֻנֶּה בעברית פצעי בגרות, זוהי מחלה חיידקית המתבטאת בהופעת פצעונים בפנים, בחזה ובגב. המחלה שכיחה ביותר בנערים ומתבגרים, אך מופיעה גם באנשים מבוגרים. 

לאקנה יש לוח זמנים משלו ואינו שואל אותנו מתי להופיע. אף פעם באמת אין זמן מתאים לפצעים מוגלתיים על הפנים. למרות שמדובר במחלת עור, המחלה עשויה לגרום להשפעה פסיכולוגית משמעותית, הן בגיל ההתבגרות והן באנשים מבוגרים. כאשר אנחנו בגיל ההתבגרות, אנחנו בגיל התפתחותי, רגיש ופגיע מאוד ודווקא אז כל הפנים מתכסים בפצעונים.

בואו נבין עוד קצת על אקנה

אקנה למעשה היא דלקת של בלוטות החלב וזקיקי השערות. היא מופיעה בעיקר בגיל ההתבגרות, כתוצאה מתגובה לקויה להורמון הטסטוסטרון. ישנם אנשים שמכירים את האקנה בתור פצעי בגרות, המופיעים בגיל ההתבגרות אקנה בפנים, בצוואר, בחזה, אקנה בגב ובכתפיים.

המחלה לרוב היא הרכב של פקטורים גנטיים – מספר, גודל ופעילות בלוטות החלב הינם פקטורים הנקבעים תורשתית. תגובת ההורמון בדרך כלל מתייצבת עם הזמן ואיתה נעלמים או נרגעים התסמינים.

אמנם המחלה עצמה אינה גורמת נזק בריאותי, אך פצעי אקנה עלולים להותיר צלקות אקנה על גביי העור וכך בעצם להוביל מצוקה רגשית ונפשית על עור הפנים. 

בחלק מהמקרים, במידה והפצעים בודדים ולא פוצצתם אותם עם הידיים, הסיכוי טוב שהם ישתפרו ללא כל טיפול מיוחד ויחלפו מאליהם. יחד עם זאת, ללא טיפול מתאים, חלק מהאנשים יסבול מהתופעה לאורך שנים בצורה חמורה, שעלולה להותיר צלקות קשות בעור>> קראו עוד על טיפול בצלקות אקנה.

אקנה - לא מה שחשבתם

כפי שהזכרנו לאקנה למעשה גם קוראים פצעי בגרות, אך ישנם אנשים הסובלים מאקנה והם ממש לא רק מתבגרים. למרות שאקנה נחשבת למחלה של מתבגרים, במקרים מסוימים אקנה מופיע בגיל 10-9 שנים ואפילו אצל תינוקות וילדים קטנים. למעשה, עד כ-35% מהאוכלוסייה הבוגרת, גם נשים וגם גברים (אחוזים גבוהים יותר אצל נשים) סובלים מאקנה בשנות ה-30 וה-40 לחייהם ואפילו ה-50 שנים לחייהם. קיימת האפשרות לחלות בפצעי בגרות בפעם הראשונה בגיל המבוגר, תופעה השכיחה יותר בקרב נשים לקראת גיל המעבר.

אקנה יכולה לגרום לבעיות בחוסר הביטחון בקרב המתבגרים ובמיוחד בקרב נשים בשנות ה-30 לחייהן שמרגישות לא בנוח ולרוב מנסות לכסות על כך עם מייקאפ. (מה שמחריף עוד יותר את הבעיה)

כ-99% מהאנשים הסובלים מאקנה נושאים את החיידק הגורם לכך. למעשה החיידק צריך תנאים מסוימים כדי לפרוץ ולגרום לדלקת. ולא, לא ניתן למנוע זאת מראש, אבל תהיו אופטימיים כי אכן ניתן לטפל בכך בעזרת סדרת טיפולים!

ואם זה לא מספיק, ישנה עוד סיבה להיות אופטימיים – החידושים בעולם הקוסמטיקה בשנים האחרונות מאפשרים לטפל באקנה בצורה יסודית ומעמיקה ללא כל כאב.

עם זאת, נהוג לחשוב שאקנה הורמונלי, אקנה הוא לא רק הורמונלי מכיוון שמצאו קשר בין מאכלים מסוימים להופעתם של פצעונים. אנשים רבים דיווחי שכל פעם שהם אוכלים שוקולד הם נענשים בחצ׳קון מפואר, למרות שזה אף פעם לא הוכח מחקרית. אז הישארו רגועים ותאכלו ברוקולי, כי הוא דווקא למעשה יכול לעזור מהרבה בחינות.

סוגי אקנה

קיימים מספר סוגים של אקנה שאותם נהוג לחלק לשתי קטגוריות מרכזיות: אקנה שאינה דלקתית ואקנה דלקתית.

  • פוסטולות – הפוסטולות הן פצעים מעט יותר גדולים שמכילים מוגלה. ההמלצה הגורפת היא להימנע ממגע עם הפוסטולות ובמיוחד מלחיצה עליהן כיוון שהמוגלה שעלולה להישפך החוצה ולבוא במגע עם העור עשויה לעורר תגובה דלקתית משנית.
  • נודולות – הנודולות הן גושים קשיחים וגדולים שנוצרים מתחת לפני העור ומגביהים אותו. הנודולות נוצרות כתוצאה מהצטברות של שומן ותאי עור מתים בזקיקים העמוקים של השערות.
  • ציסטות – הציסטות הן גושים מלאים במוגלה וכואבים מאוד שממוקמים מתחת לפני העור.
  • קומדונים שחורים – הקומדון השחור הוא פצעון אקנה פתוח שבו החומר שחוסם באפן חלקי את הנקבובית הוא שחור.
  • קומדונים לבנים – הקומדון הלבן הוא פצעון שנחסם לחלוטין באמצעות קרום דקיק ובדומה לכל שאר המופעים שהזכרנו, גם המגע בו אינו מומלץ כלל על מנת שלא להחמיר את המצב.

 

האפקט הנפשי של האקנה

ישנם תופעות הלוואי הנפשיות של האקנה, שהן החלק המדאיג יותר בסיפור הזה. במרבית המקרים, אקנה תופסת אותך בגיל הכי מבולבל שיש, גיל ההתבגרות. 

אם מדובר בבנים, זה הגיל שמתחיל להתחלף הקול, השיער מתחיל לצמוח בכל מיני מקומות, בגיל הזה מתחילים להסתכל על בנות, ואתה משווה את עצמך לבנים האחרים מבחינת גובה, נוכחות, משקל ואטרקטיביות. כשזה לעצמו, בלי קשר לאקנה, משימה מאוד קשה.

כשמדובר בבנות, הבעיה דומה ואפילו חמורה יותר. כך שבדיוק בגיל הזה, הופעה של אקנה על הישבן, על החזה, הזרועות, הגב, ובעיקר בפנים, גורמת לחוסר בביטחון עצמי משמעותי, 

שעלול ללוות את הנער או הנערה להמשך חייהם, במידה והבעיה לא תיפתר במהירות ובאופן יסודי.

ביטחון עצמי מאוד חשוב למתבגרים בעיקר בגילאים הללו אשר הם בונים אישיותם, בעיקר כיום בעידן האינסטגרם והטיק טוק, שבמדיה כולם נראים מושלמים ללא כל פגם.

טיפול באקנה בצורה לא נכונה נחל המון אכזבה למטופלים מסוימים והוכח להם כלא יעיל. למשל טיפול אחר גרם נזקים בטווח הקצר, ואחר – עלול להשאיר את האדם עם צלקות פיזיות (ולא פחות חמור – נפשיות) לשאר חייו ואפילו עם נזקים פנימיים או נפשיים חמורים (מפגיעה בתפקוד הכליות ועד לדיכאון קשה והופעתן של נטיות אובדניות). בסך הכל רציתם להיפטר מהאקנה וקיבלתם צלקות, דיכאון וחוסר ביטחון בעצמכם ובטיפולים. בהחלט עסקה לא משתלמת.

בקליניקה "סינדרלה היופי שבך", תוכלו ליהנות מטיפול פילינג המרענן ומחדש את העור, מסייע לזרימת הדם ובלוטות הלימפה, ומעלים כתמי שמש וכתמים חומים. זהו טיפול קוסמטי לגברים המדורג כקל, אין בו תופעות לוואי או סיכונים, ניתן לראות תוצאות מידיות, וההחלמה ממנו קצרה.

השפעת האקנה על הגוף והנפש

המון מטופלים מגיעים לקוסמטיקאיות מקצועיות אחרי שנחלו כישלון רב בכל מה שקשור בטיפול באקנה.

המצוקה הנפשית בגלל המצב הפיזי היא גדולה מכדי שמישהו שלא חווה זאת יכול לדמיין.

לנפש יש השפעה עצומה על תפקוד הגוף, וגם למעשה עשויה לעודד את הופעת החצ׳קונים וגם להוות קושי בלהיפטר מהם. הלחץ מאופיין יותר אצל נשים, שבאופן כללי מאופיינות לחוצות יותר מגברים.

כיום לא חסרות סיבות ללחץ משמעותי, כמו לחצים כספיים וסביבה עירונית, שמשפיעות עלינו ישירות באורח החיים המודרני.

חשוב לנו לומר, שאנחנו כאן בשבילכם לתת את הטיפול המקצועי ביותר, תמיכה ועידוד, ויחד נצליח לנצח את האקנה. אצלנו ב-״סינדרלה היופי שבך״ נעשה הכל לעזור לכם בהשבת הביטחון בכדי שתרגישו טוב עם עצמכם שוב בכל גיל. 

סיכום על מה שכדאי לדעת על אקנה

אקנה היא מחלת עור שכיחה מופיעה בטווח גילאים רחב – במקרים מסוימים אצל תינוקות וילדים קטנים בגילאים 9-10, אצל מתבגרים ואצל מבוגרים בגילאי ה-30, ה-40 וגם ה-50 לחייהם.

אקנה למעשה זה פצעונים המופיעים על הפנים, ולעיתים על הגוף כמו על הכתפיים, החזה וגבהאקנה מגיע לעיתים הלו״ז שלו ויכול להופיע במפתיע בכל שלב בחיים שלנו, גם אם זה ממש נוגד את כל התוכניות שלנו. 

המון אנשים יכולים לתפוס את האקנה כפגם, דבר הגורם לחוסר ביטחון משמעותי ואף לעיתים גורם לתחושת דחייה מהסביבה. דבר זה קורה בעיקר בקרב מתבגרים ומתבגרות שנמצאים בשלב הקריטי של חייהם לבניית הביטחון העצמי שלהם, ולעיתים ללא טיפול נכון יכול לגרום לצלקות לאורך זמן.

אקנה זה אף פעם אינו דבר נעים, אך נסו לשמור על רוגע ולסמוך עלינו, שנדריך ונכווין  אתכם לטיפול הטוב ביותר עבורכם. 

לקביעת פגישת ייעוץ וטיפול באקנה בקליניקה "סינדרלה היופי שבך" חייגו עכשיו ונשמח לעזור >>> 050-3581765

כתיבת תגובה

קוסמטיקאית דרורה שמואלי

דרורה שמואלי, קוסמטיקאית מומלצת מומחית בפתרון בעיות עור, בעלת הקליניקה "סינדרלה היופי שבך" הממוקמת בפתח תקווה. מעל שבע שנים וניסיון עם מאות מטופלים, דרורה עוזרת להשיג עור פנים בריא, מטופח ויפה על ידי טיפולי פנים. אצלנו בקליניקה תוכלו ליהנות ממגוון טיפולי פנים, המתמקדים בשלל תחומים: אקנה, צלקות אקנה, פוסט אקנה, אנטי אייג'ינג, טיפול פנים לנשים, טיפול פנים לגברים, פיגמנטציה, מזותרפיה (ללא הזרקות) ועוד מגוון רחב של טיפולי פנים.