מה זה פיגמנטציה ואיך לטפל בפיגמנטציה בפנים?

מהי פיגמנטציה?

פיגמנטציה בעור היא תופעה טבעית שנותנת צבע לשיער, לעיניים ולעור שלך. כמות וסוג המלנין שגופך מייצר קובעים את צבע עורך. אולם, כאשר המלנוציטים נפגעים או לא בריאים, זה משפיע על ייצור המלנין ועלול להוביל להפרעות בעור. לכן מופיעים כתמים חומים, ויש פגישה בצבע האחיד של עור הפנים שלנו. במאמר דרורה שמואלי הקוסמטיקאית, בעלת הקליניקה סינדרלה היופי שבך, מסבירה איך נוצרת פיגמנטציה ומהן דרכי הטיפול בפיגמנטציה בפנים.

איך נוצרת פיגמנטציה? 

פיגמנטציה מתייחסת לצבע העור, הנקבע בעיקר על ידי מלנין, פיגמנט המיוצר על ידי תאים הנקראים מלנוציטים. המלנין משחק תפקיד חשוב בהגנה על העור מפני קרינת אולטרה סגול (UV). כמות ופיזור המלנין בעור לא רק קובעות את צבע העור הכולל אלא גם את יצירת כתמים העשויים להיות שונים בצבעם.

פיגמנטציה לפני ואחרי הטיפול
פיגמנטציה לפני ואחרי הטיפול

ייצור מלנין

מלנין מיוצר על ידי המלנוציטים בתהליך הנקרא מלנוגנזה. התהליך כולל את החומצה האמינית טירוזין ואת האנזים טירוזינאז. בתגובה לגורמים שונים, כולל חשיפה לשמש, שינויים הורמונליים או דלקת, המלנוציטים יכולים לייצר יותר מלנין. 

חשיפה לשמש

קרינת ה-UV מהשמש מהווה גורם מרכזי של ייצור המלנין. כאשר העור חשוף לשמש, המלנוציטים מייצרים יותר מלנין כאמצעי הגנה כדי לספוג ולפזר את קרינת ה-UV, ובכך להגן על העור מפני נזק. המלנין המוגבר יכול להוביל לשיזוף, אך גם לפיגמנטציה לא אחידה ולכתמים חומים.

גיל ושינויים הורמונליים

עם הזמן, כמות המלנוציטים הפעילים בעור יורדת, אך אלו שנותרים עשויים להמשיך לייצר מלנין. שינויים הורמונליים, במיוחד במהלך הריון או בשל שימוש בגלולות למניעת הריון, יכולים גם הם להשפיע על ייצור המלנין, ולהוביל למצבים כמו מלסמה, המאופיינת בפצעים כהים על הפנים.

דלקת ופציעה

היפרפיגמנטציה דלקתית (PIH) מתרחשת כאשר פציעה בעור או דלקת (כמו אקנה, חתכים או כוויות) גורמת לעלייה בייצור המלנין באזור המושפע. זה יכול להוביל לכתמים כהים במקום הפציעה.

גורמים גנטיים

הגנטיקה גם משחקת תפקיד באופן שבו העור מגיב לחשיפה לשמש ובנטייה לכתמי פיגמנטציה. יש אנשים שנוטים גנטית לכתמים או לסוגים אחרים של פיגמנטציה.

מהן דרכי הטיפול בפיגמנטציה?

לטיפול בפיגמנטציה בפנים קיימים מספר טיפולים ומוצרים, כמפורט לפניכם.

טיפול בפיגמנטציה בפנים

טיפול לפיגמנטציה בפנים כולל טיפולים מקצועיים כמו קילופים כימיים וטיפולי לייזר. הליך זה מכוון את שכבת העור החיצונית לקידום התחדשות והפחתת מראה הפיגמנטציה.

קרמים לפיגמנטציה וקרמים מבהירים

קרם לפיגמנטציה מכיל רכיבים כמו הידרוקינון, חומצה קוג'ית או ויטמין C, הידועים לצורך הבהרת היפרפיגמנטציה. הם פועלים על ידי הפחתת ייצור המלנין באזורים שעליהם מורחים אותם.

טיפול בפיגמנטציה בבית

טיפולים ביתיים: תרופות ביתיות פשוטות יכולות גם להיות יעילות. לדוגמה, מריחת רכיבים טבעיים כמו מיץ לימון או אלוורה יכולים לספק הקלה מתונה בפיגמנטציה. עם זאת, יעילותם משתנה ועשויה לא להיות בולטת כמו בטיפולים קליניים.

טיפולי מניעה לפיגמנטציה

הגנה מפני השמש חשובה למניעת פיגמנטציה נוספת. מומלץ להשתמש בקרם הגנה עם SPF גבוה להגנה על העור מפני קרני UV, אשר עלולות להחמיר את הפיגמנטציה.

קרם מומלץ לפיגמנטציה 

בחירת המוצר הנכון, בעת בחירת קרם לפיגמנטציה, הוא קריטי. חשוב לשקול את הרכיבים ולהתאימם לסוג העור של המטופל. מוצרים המכילים חומצה גליקולית, רטינואידים או ניאצינמיד יכולים להיות יעילים. מומלץ תמיד לערוך בדיקת רגישות כדי לוודא שאין תגובה אלרגית או תגובה לא רצויה. 

התייעצות עם קוסמטיקאית מומחית לפיגמנטציה

בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם קוסמטיקאית מומחית לכתמי פיגמנטציה. היא תמליץ על טיפולים מותאמים אישית, כמו קרמים חזקים יותר, מקלפים או הליכים מתקדמים להסרת הפיגמנטציה.

פיגמנטציה בפנים – סיכום והמלצות

לסיכום, פיגמנטציה בפנים היא מצב עור נפוץ שניתן לטפל בו באמצעות שילוב של טיפולים מקצועיים, קרמים שנמכרים ללא מרשם, ואמצעים מונעים. תמיד עדיף להעדיף להשתמש באמצעי הגנה מפני השמש ולהתייעץ עם קוסמטיקאית מומחית לטיפולי פנים ולהסרת כתמי פיגמנטציה, על מנת לקבלת עצה אישית. כמו כן, למרות שתרופות ביתיות יכולות להיות מועילות, הן בדרך כלל פחות יעילות מטיפולים עמוקים יותר במכון הקוסמטיקה. 

לקביעת תור לטיפול בפיגמנטציה, חייגו עכשיו למספר 050-3581765.

כתיבת תגובה

קוסמטיקאית דרורה שמואלי

דרורה שמואלי, קוסמטיקאית מומלצת מומחית בפתרון בעיות עור, בעלת הקליניקה "סינדרלה היופי שבך" הממוקמת בפתח תקווה. מעל שבע שנים וניסיון עם מאות מטופלים, דרורה עוזרת להשיג עור פנים בריא, מטופח ויפה על ידי טיפולי פנים. אצלנו בקליניקה תוכלו ליהנות ממגוון טיפולי פנים, המתמקדים בשלל תחומים: אקנה, צלקות אקנה, פוסט אקנה, אנטי אייג'ינג, טיפול פנים לנשים, טיפול פנים לגברים, פיגמנטציה, מזותרפיה (ללא הזרקות) ועוד מגוון רחב של טיפולי פנים.