האם אפשר להשתלט על אקנה באמצעות תזונה?

האם אפשר באמצעות מאכלים מסוימים, ויטמינים ומינרלים לשלוט בהתפרצות אקנה? מחקרים מוכיחים שאפשר להשתלט ולשפר אקנה באמצעות מזונות עשירים בנוגדי חמצון, אבץ, ויטמין E, ויטמין A שנמצא בכל הפירות והירקות הכתומים, שאחראים עידוד וחידוש הרקמות שלנו. חשובים גם מזונות עשירים באומגה 3. לעומת זאת רצוי להפחית מזונות המכילים אינדקס גליקמי גבוה, כמו סוכר, לחם לבן ופסטה. וגם כדאי להגביל את צריכת מוצרי החלב. עכשיו תראו, יהיו אנשים שזה ישפיע עליהם יותר ויהיו אנשים שזה ישפיע עליהם פחות. אבל מה שבטוח – שווה לנסות. הקוסמטיקאית דרורה שמואלי, בעלת הקליניקה “סינדרלה היופי שבך” מסבירה כל מה שחשוב לדעת על אקנה ותזונה ומסבירה מה אסור לאכול כשיש אקנה ולעומת זאת, מה מומלץ לאכול אם אתם סובלים מהתפרצות של אקנה.

טיפים לשליטה באקנה באמצעות תזונה

האוכל מזין את הגוף שלנו ומשפיע גם על מצב האקנה. בטח אתם קוראים בכל מקום שישנם גורמים רבים ושונים שיכולים לגרום להחמרת אקנה, כולל גנטיקה, הורמונים ומתח. אבל בואו נדבר רגע על המזון, ישנם מחקרים המצביעים על כך שתזונה עשויה למלא תפקיד ולהשפיע על חומרת האקנה. אז האם ניתן לשלוט באקנה באמצעות תזונה? בואו נסתכל מקרוב.

מה אסור לאכול כשיש אקנה

הקשר בין תזונה לאקנה אינו מובן במלואו, אולם מחקרים מראים כי מזונות מסוימים עשויים להחמיר את תסמיני האקנה. אלו כמה מהם:

אכלו פחות מזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה

מחקרים מצאו שמזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה, כמו סוכר, לחם לבן ופסטה, יכולים לעורר זינוק ברמות האינסולין, מה שעלול להוביל לדלקת ולעלייה בייצור החלב, שניהם קשורים לאקנה. לכן אני ממליצה להגביל או להשתדל לצרוך פחות (אני יודעת שזה קשה) מזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה: אלה כוללים חטיפים מתוקים, לחם לבן ופסטה, שעלולים לעורר דלקת ולהגביר את ייצור החלב.

הגבילו את צריכת מוצרי החלב

מוצרי חלב עשויים גם לתרום לאקנה בשל הרמות הגבוהות של ההורמונים שהם מכילים. למרות שאין הוכחה חד משמעית בנושא, כדי להבין את הקשר בין מוצרי חלב לאקנה, חלק מהמחקרים מצביעים על כך שמוצרי חלב עשויים לתרום לאקנה אצל אנשים מסוימים. לכן, אני ממליצה להפחית במידה מסוימת את צריכת מוצרי החלב, אולי להשתמש בתחליפים מן הצומח.

אכלו פחות מזונות מטוגנים ומתועשים

זה לא סוד שבחטיפים שבא לנו מדי פעם לנשנש יש טונות של חומרים לא בריאים. יש חטיפים מטוגנים וחטיפים אפויים. כמובן שאם בא לנו לאכול חטיף, לא בטוח שנצליח למנוע זאת מעצמנו, אבל אולי בחלק מהפעמים נצליח דווקא לאכול חטיף בריא יותר כמו תפוח מיובש, צ’יפס אפוי מירקות שורש וכאלה. רצוי גם להפחית מזונות מתועשים ומעובדים, כמו נקניקיות, שניצלונים ועוד. עדיף, אם אפשר, להכין חזה עוף בבית. אפשר לאכול יותר מאכלים וירקות צרובים על פלנצ’ה או גריל חשמלי. זה ממש מומלץ ועוזר מאד להפחתת האקנה ובמקביל לאכול אוכל לא רע.

מזונות שכדאי לאכול אם יש אקנה

עד כה התמקדנו במזונות שמחמירים את האקנה, אבל מצד שני, ישנם כמה מזונות שעשויים לעזור לשלוט בתסמיני אקנה.

התמקדו במזונות מלאים ועתירי ערכים תזונתיים

אלה כוללים פירות, ירקות, דגנים מלאים וחלבונים רזים, שכולם חשובים לבריאות הכללית ועשויים לסייע גם בשיפור בריאות העור. אין ספק שמזונות מלאים ועתירי ערכים תזונתיים עדיפים מאד.

אכלו מוצרים עשירים באומגה 3

חומצות שומן אומגה 3 נמצאות בדגים, זרעי פשתן ואגוזי מלך. חומצות אומגה 3 ידועות בתכונות האנטי דלקתיות שלהן, אשר עשויות לסייע בהפחתת דלקת ואדמומיות הקשורות לאקנה.

אכלו מזונות עשירים בנוגדי חמצון

נוגדי חמצון נמצאים בפירות וירקות צבעוניים, נוגדי חמצון עוזרים להדוף רדיקלים חופשיים, שעלולים לפגוע בתאי העור ולהוביל לדלקת. מזונות עשירים בנוגדי חמצון כוללים פירות יער, תרד ובטטה.

אכלו מוצרים המכילים פרוביוטיקה

מקודם אומנם המלצנו להפחית את צריכת מוצרי החלב. אך יחד עם זאת, אם אתם כן אוכלים מוצרי חלב, הקפידו שהם יכילו פרוביוטיקה. מזונות המכילים פרוביוטיקה כגון יוגורט הוא עדיף על פני גבינה לבנה למשל. אני גם מציינת שיש גם כדורי פרוביוטיקה לרכישה בבית המרקחת. פרוביוטיקה מסייעת לתמוך במיקרוביום בריא במעיים, אשר מסייע בהפחתת דלקת ושיפור בריאות העור.

שתו הרבה מים

טיפ אחרון שנכון לכל מצב, הקפידו לשתות הרבה מים. המים עוזרים לשמור על לחות. שתייה מרובה של מים יכולה לעזור לשמור על לחות העור ובריאותו. והם גם עוזרים למלא את הבטן 😉.

אקנה ותזונה – סיכום והמלצות

אם אתם נאבקים עם פצעי אקנה, אם אתם במצב שכל יום אתם מגלים שצמח לכם חצ’קון חדש, יש דרך להפחית את הפצעים. מעבר לטיפול פנים מסודר אצל הקוסמטיקאית שלכם, אני ממליצה גם לשלוט בו באמצעות תזונה. מומלץ כאמור, להפחית באכילה של מזונות בעלי ערך גליקמי גבוה, להפחית באכילה של מזונות שומניים, מטוגנים ומתועשים. נוסף על כך, מחקרים מראים שמומלץ לצרוך פחות מוצרי חלב. לעומת זאת, מומלץ לאכול יותר מאכלים שדווקא עוזרים לשפר את האקנה, כגון: מזונות העשירים באומגה 3, יותר פירות וירקות, יותר מזונות מן הצומח, מוצרים המכילים פרוביוטיקה, ויותר מזונות מלאים ועתירי ערכים תזונתיים.

תראו, כל אחד מכיר את הגוף שלו הכי טוב, יש אחד שמזונות מסוימים ישפיעו עליו והשני לא ולהיפך. לכן מומלץ לעקוב אחר צריכת המזון, למול החמרה או הקלה בהתפרצות אקנה. כך תוכלו לפתח תוכנית טיפול מותאמת אישית הלוקחת בחשבון את התזונה.

לסיכום, בעוד שתזונה אינה הגורם היחיד לאקנה, ישנן עדויות המצביעות על כך שהיא עשויה לתרום לתסמיני אקנה אצל אנשים מסוימים. ייתכן שתוכלו לעזור לשלוט בתסמיני אקנה ולשפר את בריאות העור.

כמו תמיד, אני כאן בשבילכם, לעזור בהתמודדות הלא פשוטה עם האקנה ❤️ ומבטיחה לעזור 😘

לקביעת תור לטיפול פנים או להתייעצות, חייגו אלי עכשיו למספר» 050-3581765

כתיבת תגובה

קוסמטיקאית דרורה שמואלי

דרורה שמואלי, קוסמטיקאית מומלצת מומחית בפתרון בעיות עור, בעלת הקליניקה "סינדרלה היופי שבך" הממוקמת בפתח תקווה. מעל שבע שנים וניסיון עם מאות מטופלים, דרורה עוזרת להשיג עור פנים בריא, מטופח ויפה על ידי טיפולי פנים. אצלנו בקליניקה תוכלו ליהנות ממגוון טיפולי פנים, המתמקדים בשלל תחומים: אקנה, צלקות אקנה, פוסט אקנה, אנטי אייג'ינג, טיפול פנים לנשים, טיפול פנים לגברים, פיגמנטציה, מזותרפיה (ללא הזרקות) ועוד מגוון רחב של טיפולי פנים.